keskiviikko 21. maaliskuuta 2012

Make me beautiful (Roaccutan)

Jotkut ehkä tietääkin, että mä alotin syksyllä syömään isotretinoiinilääkekuuria, toiselta nimeltään Roaccutania! Nyt siitä hetkestä on kulunut aika lailla puolisen vuotta, ja kuuri päättyi noin viikko sitten. Eli tottahan toki haluaisin kertoa teille kokemuksiani kuurista!

Hain kuuria tosiaan yksityiseltä ihotautilääkäriltä, koska julkisella en ois sitä luultavimmin saanut. Mulla ei ollut tosiaan alun perinkään mitään kunnon aknea, vaan lähinnä tosi epäpuhdas ja epätasainen iho, joka ei olisi todellakaan siitä parantunut mihinkään edes aikuisiällä. Kuuria ennen mulla oli aina suunnilleen 1-3 finniä naamassa koko ajan, mikä on tietysti ihan normaalia, muttei kivaa sekään...


Anyway, menin siis sinne ihotautilääkärille sellanen hirvee puhe valmisteltuna, joka sisälsi argumentit jotka puoltaa mun kuurin saamista :D Noh, tämä professorisetä lähinnä naurahteli mun selityksille ja tutki ihoa ehkä 30 sekuntia, ja rupes näpyttelemään sitä reseptiä! Olin niiiiiiin onnellinen! Osa onnesta ehtyi sitten maksettaessa, lääkärikäynnit oli tosiaan yhteensä joku 175 euroa, verikokeet 70 euroa ja sitte tietty lääkkeet, jotka oli yhteensä joku 100 euroa. Että sellanen laskutoimitus!!


Alotin kuurin samana päivänä, ja en nyt tarkkaan muista edes, koska "oireet" alkoivat... Alle kuukaudessa ainakin rupesivat huulet kuivumaan, mutta oikeesti ei se kuivuminen oo todellakaan ollu niin kauheeta, mitä mua peloteltiin (kiitos Suomi24)! Kunhan on huulirasva aina mukana, niin sillä pötkii jo pitkälle.


Toi Bevita R ainakin tarjos mulle paljon apua kuurin aikana, toi on oikeesti sellasille kipeille ja rikki oleville huulille. Ei ainakaan kirvele, toisin kuin esimerkiksi toinen suosikkini Blistex Daily Lip Conditioner.

Kasvojen ihon kuivumista mä en niin kamalasti edes huomannut, sellaista paikottaista ehkä vähän. Esim. yhessä vaiheessa mun koko nenän ympärys oli ihan sairaan kuiva, auuts. Kuurin aikana kasvojen iho tosiaan muuttui TODELLA sileäksi, ihan sellaseks vauvan ihoks. Iho tuntuu myös paperinohuelta, mikä kuuluu asiaan. Nyt itse asiassa oikeesti odottelen sitä, että mun iho palautuu normaaliksi (ilman finnejä kiitos)! Herkkyyttä en kyllä kasvoilla pahemmin tuntenut, käytin kyllä samoja tököttejä kuin ennen kuuria, kuorin ihon jopa ihan samoilla aineille. Ostin sillon jo valmiiks apteekin perusvoiteen, kun oikeesti luulin, etten vois tyyliin muuta käyttää. PAH!


Eli sanonpa vaan, että toi Aqualan Plus on ainaki ihan liian hepposta rasvaa, paksua sen olla pitää. Eli en suosittele ostamaan tota! Ellei sitten iho reagoi voimakkaasti vähäisiinkin hajusteisiin jne.

Pahimpien pakkasten aikaan saatoin tehä radikaalit, ja laittaa yöksi tätä rasvaa:


Palmer's Cocoa Butter Formula Concentrated Cream on oikeesti tosi tuhtia tavaraa, vähän niinku vaikkapa Nivean Creme. Luin joskus jostain, että esim. tota Palmer'sia vois käyttää vaikka kerran kuussa ihon tehokosteuttavana yöhoitona, ja ton kikan pitäis samalla esim. tasoittaa ihon sävyeroja! Käy mulle.

Mut ihan yleisesti ottaen, mä ainaki vaihdoin talveksi kosteuttavampiin tuotteisiin, niinku tekisin joka talvi. En siis kokenut mitään jäätävää ihon kasaan kuivumista, mutta muistakaa, että tää on vaan mun kokemus! Jos etitte tuotteita pahaan kuivumiseen, niin täältä löytyvät Ostolakossa-Virven vinkit (kiinnostuin muuten kovasti hänen esittelemästään Biothermin huulirasvasta!) Yks juttu muuten kuivumisesta, jonka huomasin: se jotenkin siirty aina paikasta toiseen! Esim. nenän alta kulmakarvoihin, sieltä sormen väleihin, yhtäkkiä käsiin, sitten päänahkaan.... Vaikee selittää, mutta tällasta oli huomattavissa :D

Pahin juttu kuurissa on sen vaikutus nenään ja muihinkin limakalvoihin. Siis huhhu... Nenän limakalvot jotenkin ei tykännyt tästä kuurista yhtään, mutta siiis. Mun nenä on käytännössä jatkuvasti veressä, eli jos niistän, niin verta tulee aina mukana. Myöskin nenän sisusta tuntui "hilseilevän", ihan siis se iho siellä... Voitte uskoo, että se sattuu, kun niistäessä lähtee tyyliin ihoa mukana?? Mulla tuli verta nenästä kunnolla ehkä kaks kertaa kuurin aikana, mikä ei oo todellakaan paha! Kaverilla tuli esim. melkeen joka päivä... Lisäks mä huomasin muuten pientä silmien kuivumista, jos se nyt tästä voi johtua.


Ootte ehkä kuullu myös kauhutarinoita Roaccutanin takia masentumisesta? Ite pelkäsin tätä ja paljon, oon muutenkin taipuvainen alakuloisuuteen ja syys"masennukseen" jne. Apteekkari kuitenkin sanoi, että tämä masennusoire ilmenee yleensä vain nuorilla miehillä! Oli kyllä helpotus.

Listailen nyt tähän vielä outoja oireita! 1. Mä en todella tiedä, voiko kuurista tulla jotain vatsaoireita, mutta musta tuntu, että kurkkua pitkin nousisi ilmaa jotenkin koko ajan :D Silleen erittäin oudosti, ei mitenkään normaalin tuntusesti. 2. Luin myös ennen kuuria, että jollain oli päässä sellanen pöllö olo tyyliin kuurin ekan viikon aikana, ja itekin jotenkin kuvittelin tuntevani tämän oireen! 3. Lisäks mun kurkkua kuivas, vaikka se tohtori sanoki, ettei oo koskaan kuullut kyseisestä oireesta kuurin yhteydessä. 4. Pieniä luomia tuli jotenkin tosi paljon lisää, ja kun kysyin siltä lääkäriltä tästä, se vaan sano, että kyllähän niitä tulee koko ajan lisää ihan iän myötä. Jaahas.


Sitten niihin tuloksiin... Ikävä kyllä mua ei huvita julkaista täällä supertarkkaa kuvaa mun ihosta, koska ei se oo vieläkään mitään täydellistä nähnytkään! Saatte siis tyytyä puolikkaaseen hymykuvaan, joka kuvaa tyytyväisyyttä tuloksiin :) Eli siis, iho parani finneistä täysin, nyt viimeiseen kuukauteen en oo saanu pienintäkään finniä naamaan. Kuurin aikana niitä tuli yhteensä ehkä 10, eli ERITTÄIN vähän! Näkyviä arpia jäi n. kolmeen eri kohtaan, ja otsan iho on vaan ihan ihmeellinen. Sellanen vähän kuoppanen :D Eww. Mut ei se haittaa, sen näkee vaan ku läheltä kattoo. Tyytyväisin oon kuurin jäljiltä mun yläselän ihoon, joka ei oo varmaan ikinä ollut tasainen, vaan sellanen röpelöinen. Nyt se on nimittäin täydellisen sileä! <3 Nyt tosiaan keskityn vain hoitamaan ihoa hellästi ja suojelemaan sitä petolliselta kevätauringolta, lupasin myös tosiaan jo rajottaa ens kesän auringonottoa... :) Auringolta on tietenkin aina viisasta suojautua, mutta ihon toipuessa kuurista se on mielestäni todella tärkeää!

Toivon kyllä vaan, etten olis koskaan sortunut pahoinpitelemään mun ihoa puristelemalla ja rääkkäämällä sitä :( Älkää te siis tehkö sitä virhettä! Iho ei nimittäin koskaan palaa ennalleen sellasen kohtelun jälkeen. Oon kuitenkin ilonen siitä, että tää kuuri autto mun ihoa huomattavasti, jotenkin itsetuntokin on parantunut ja paljon. Menkää siis rohkeasti hakemaan tätä kuuria, jos vain uskotte tarvitsevanne sen! Kyllä se lopulta kannattaa, ja eiköhän ne ihotautilääkärit siellä tiedä, mikä on parhaaksi sun iholle.

Voitte muuten kysyä ihan vapaasti kuurista, jos unohdin mainita jonkun jutun :)

68 kommenttia:

  1. Hyvä postaus! Mun poikaystävä haluaisi tolle kuurille myös, mutta jotenkin se vaan tuntuu hurjan radikaalilta... Eikös tämä juuri ole se, jonka pitäisi ehkäistä jatkossakin finnien syntyminen?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siis joo, ihotautilääkäri lupaili sillon, että finnit pysyisivät pois koko elämän... Voihan se "akne" tietysti aina uusiutua, siitä ei pääse mihinkään! :/

      Poista
    2. mä söin ton kuurin oisko ollut vuosina 2008-2009, ja mulla oli semmonen keskipaha akne, mikä oli mulle itelle tietenkin maailman suurin ongelma. eniten mulla oli ehkä rintakehässä, finnit katosi totaalisesti kuurin aikana, ja pahin oli toi huulten kuivuminen joten se ei kauhean paha ollut. nyt kolme vuotta kuurin jälkeen mulle tulee silloin tällöin pieniä finnejä jonnekin, mutta se on vaan todella normaalia, kaikillehan niitä tulee. aknea mun iho ei todellakaan ole vuosiin onneksi nähnytkään, ja ainakin näillä näkymin vaikuttaa kadonneen kokonaan :-)

      Poista
  2. finneille clindoxyl rasvaa! ite koin rajun aknen 14 kesäsenä, ja marssin suoraan lääkärille (clearasil ym muut kuivattaa ja pahentaa vaan!) ja sain ton rasvan.. tuubi maksaa pari kymppii ja voin kertoo et kolme viikkoo ja mun namaa oli puhdas! lukekaa netistä lisää tost rasvasta, mut oon suositellu tota kaikille kavereille kellä oli sama ongelma et kysykää ihmees ihotaautilääkäriltä tästä rasvasta!:) suosittelen! kiva postaus <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En ookaan ite ikinä kuullut tosta! Hyvältä kyllä vaikuttaa pienen googlettelun jälkeen :)

      Poista
    2. Jos on oikeasti akne niin ei se clindoxyl geeli sitä poissa pidä ihan vaan tiedoksi. Terveisin nuori nainen Helsingistä, joka käyttänyt jo lähes kaikki keinot ja konstit mitä on keksitty aknesta eroon pääsemiseksi.

      Poista
  3. Jee tää postaus!
    Hahah noi sun oudot oireet, vai että ilmaa noussu kurkkua pitkin :D:D Itellä varmaan pahin sivuoire huulten kuivumisen lisäks on ollu toi silmien kuivuminen mikä on ollu ihan siis sietämätöntä esimerkiks jos on pitäny kauppaan/kaupungille lähtee. Huhhuh. Kaupoissa se ilmastointi jotenki kuivattaa vielä entistä enemmän ja saa koko ajan kulkee silmiä siristäen ja räpytellen. Onneks on Bepanthenin kosteuttavat silmätipat, jotka vähä helpottaa.<3
    Mistä tota Palmer's rasvaa saa? :) Se siis oikeesti tasottaa ihon väriä? Jotenki aika jännä että rasva pystyy sellaseen :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo mä itse asiassa nyt vasta tajusin miten tyhmältä noi oireet kuulosti :D

      Siis joo ilmastointi on ottanu kyl silmille kylminä kuukausina! Iteki ku oon kaupassa töissä ni siinä kassan yllä on sellanen puhallin, oikeesti voit vaan uskoo et sen jälkeen on nenä, kurkku ja silmät ihan kipeenä :D Hyyyy. Onneks tulee kesä ja kuuri on ohi!

      Niiin siis toi Palmer's, eli se oli tosiaan joku YouTube-kauneusexpertti jonka ton vinkin anto, että tiedä sitten... Voihan se olla, että toi vois esim. tasottaa arpia E-vitamiinilla ja muutenkin tujulla kosteutuksella? Muutenki mun mielestä tehokas kosteutus parantaa ihon sävyä... Näin mä sen nään :D Lähin paikka mistä tota saa, on Viro! Eli tyhmää :( Joku lukija muuten kerran linkkasi sellasen hyvältä vaikuttavan nettikaupan, josta noita sai, mutta en löytänyt sitä sitten millään! Etin sen vielä! :D

      Poista
    2. Hei sä et varmaan ikinä tuu lukee tätä kommenttia, mutta tajusin ÄSKEN, että FeelUniquesta saa Palmer'sia........ Mutta ei tietenkään tätä kyseistä :D

      Poista
  4. Hei, mä oon menossa käymään su-ma Tallinnassa, muistatko millaisesta/mistä kaupasta tota Palmer'sia löytyy? Voisin kokeilla!

    Itse olen kohta syönyt neljä kuukautta Isotretinoinia, mäkin kadun niin paljon sitä, että niitä finnejä piti mennä näpräämään... No, aika (ja toivottavasti jotkin ihmeaineet) vaalentaa arpia. Ärsyttää tosin, kun iho on poskista varsinkin niin monivärinen, muualta kyllä melkein "täydellinen" mun mittakaavalla. :D Mulla tuli ekat 2,5 kuukautta niitä finnejä aika paljon ja tiheään, mut se johtuu siitä, et mun iho oli just täynnä sellaisia pieniä tukkeumia, joiden tarvitsee vain päästä ulos.

    Kiva blogi, löysin vasta ihan äskettäin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kaubamajassa ainakin on jonkin verran Palmer'sin tuotteita! :)

      Siis joo mä niin samaistun tohon tunteeseen... Just se monivärisyys tekee senki efektin, ettei huvittais olla ilman meikkiä! :( Mut jatketaan ihmeaineiden ettimistä, tällä hetkellä paras apu arpiin on mun mielestä kuoriminen ja kosteutus :D

      Ja ihana kuulla että tykkäät blogista! <3

      Poista
  5. Heippa! Anteeks tää ei liity ollenkaan tähän postaukseen, mutta sun blogi on ihan huippu, joten halusin haastaa sut tällaseen http://alll-the-little-things.blogspot.com/2012/03/7-faktaa.html :-) !

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiiiitos paljon kauniista sanoista ja haasteesta, vaikka oonki kerran jo tehny ton! :) Mut tokihan sen voi aina tehä uudestaanki :)

      Poista
  6. Söin kans tuon 17 vuotiaana ja auttoi kyllä! :) Nyt olen 20 ja finnejä ei enäään tule ollenkaa! Paitsi jos en pese meikkejä :DD Mutta ekan kk aikan vähän iho kuivu ja huulet mutta parin kk jälkeen ei enää mitää muita oireita! :) Verikokeissa kävin kunnallisessa labrassa 2kk välein. 6kk söin ja olen erittäin tyytyväinen lääkkeeseen! p.s eikä se niin hirveä ole mitä monet pelottelee! ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ite oon kans samaa mieltä, ettei toi ollu todellakaan niin paha mitä sanotaan :) Kiva kuulla että sullakin auttoi!

      Poista
  7. kävin pari pv sitten ihotautilääkärillä ja mulle määrättiin roaccutan kuuri. Lääkäri suositteli että jättäisin alkoholin kokonaan pois, mutta täytin vasta 18 ja kavereiden 18 v synttäreitä tulossa reippaasti (ja festareita) niin jotenki tästä muodostu tosi iso ongelma mulle vaikka en käytäkään alkoholia kovinkaan usein. Joitko sä kuurin aikana yhtään vai sanoko lääkäri sulle mitään tästä? Ääää kuulostaa tosi teinille ja nololle tää ''ongelma'' mut toivon et vastaat :-D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ymmärrän kyl ton ongelman eikä oo yhtään teinii :) Mä join tosiaan varmaan pari kertaa ton kuurin aikana, mut en koskaan mihinkään hirveeseen känniin! Se mun lääkäri ei maininnu asiasta mitään... Mut tosiaan esim. mun kaveri kyllä ryyppäs ihan huolella eikä sille mitään käyny :D Mut siis en kannusta juomiseen varsinkaan ku se sun lääkäriki niin sano, tai sit kannattaa juoda oikeesti tosi hillitysti...? Toivottavasti löytyy joku ratkasu, ja tsemppiä kuurin kanssa! :)

      Poista
    2. Tää tulee nyt iha kauheesti myöhässä mut anyway, tuli hauska juttu mieleen tosta kun itekkin söin vähän aikaa sitten kyseisen kuurin ja eihän siinä tosiaan sais oikeen alkoholia nautiskella ku rasittaa maksaa aika kovin.. Mulle lääkäri sano kuitenki että "Juu no alkoholiahan ei sais periaatteessa juoda mutta ei se nyt niin vaarallista ole, ei tarttee koko kuuria kuivin suin mennä!" :D oli jotenki hupaisaa ku lääkäri kuitenki kyseessä ja pitäis kai varotella vaaroista yms mutta vaikutti kyllä aika jalat maassa -tyypiltä :) Ja kyllähän sitä sitten tuli juotua eikä verikokeissa mitään ollu ja muutenki kaikki meni hyvin!

      Poista
    3. Hahah rento lääkäri! :D Musta kans vähän tuntuu, että se alkoholijuttu on ns. varmuuden vuoks sanottu, koska kai siitä joillekki on jotain maksaongelmia seurannu... Mut hyvä kuulla et sulla meni kaikki nappiin! :) Lääkärin neuvoa seuraten ;)

      Poista
  8. Tosi kiva blogi sulla on, eksyin tänne sivulle ja saatampi alkaa lukemaan tätä blogia :) Kysymys tähän roaccutan kuuriin, et pitääkö tästä mainita esim jos menee lääkäriin tai hammaslääkäriin kun yleensähän ne kysyy onko jtn lääkitystä ja joistakin akne lääkkeistä ei tarvitse mainita mutta tiiäkkö yhtään tarvitseeko tätä mainita? mut tosi kiva blogi:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tervetuloa lukemaan! :) Ja hmm, mulle ei annettu mitään ohjeita ton suhteen, mutta eiköhän se oo ihan hyvä mainita jos ne sattuu kysymään, vaikka ihan varmuuden vuoks? Ei kai siitä haittaakaan oo :)

      Poista
  9. Satuin aivan sattumalta blogiisi; googletin matskua Roaccuttanista, yms.
    Olen kolmekymppinen mies helsingistä, ja mulla on myös ongelmia yksittäisten paiseiden kanssa, joista jää helposti arpia.
    v. 2012 normaali mieskin on kiinnostunut hyvästä ihosta ja sen tuomasta itseluottamuksesta.

    Taidanpa mennä hakemaan kuurin! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Noni, oot varmaan eka mieslukija joka ilmottautuu! :) Hyvä jos tästä oli mitään apua, huonon ihon kanssa on turha painia! Tsemppiä :)

      Poista
  10. Moi! Mäkin löysin tänne googlen kautta. Itse söin juuri roaccutan kuurin (joulukuu 2011- toukokuu 2012) Aluksi oireet olivat aika voimakkaat ja näpytkin pahenivat, samalla lääkeannostusta nostettiin. Maaliskuun jälkeen ei naamassani ole ollut näpyn näppyä! olen niin onnellinen, ihanaa viettää kesää ilman hirveetä meikkikerrosta! Ihoni on tosi hyvässä kunnossa ja näyttää terveeltä ja hyvinvoivalta. Aurinkoa varon vaan vähän, käytän mineraalimeikkiä jossa aurinkosuojakerroin ja syön aurinkokapseleita.

    Tosta alkoholista sen verran että joskus lääkäri suosittelee alkoholin vähentämistä koska alkoholi ja roaccutan poistuvat molemmat elimistöstä maksan kautta ja siis täten kuormittavat tuplasti maksaa. Itse kävin kerran maksa-arvojen tarkistuksessa eikä mitään muutoksia huomattu.

    Ehdottomasti suosittelen kaikille iholääkäriaikaa jos näpyt vaivaavat. Roaccutan on vahva lääke mutta tulokset ovat usein miten loistavat!

    Ihanaa kesää!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ....niin ja vielä alkoholista ja roaccutanista; ainakin alkuun mä huomasin että alkoholi pahensi iho-oireita, vaikka joikin vaan yhden glögin (jouluaikaa hei :)) siksi jätin melkein kaiken alkoholin alkuun. Sitten se jotenkin unohtui ja join silleen normaalisti silloin tällöin pari. Ootko sä huomannut jotain vastaavanlaista?

      Poista
    2. Ite en tosiaan juo ihan hirveesti ni en pahemmin huomannu mitään.... Ehkä jotain placebo-pahoinvointia enintään :)

      Mä oon muuten kans nyt varonut aurinkoa, en oo ottanu juuri yhtään aurinkoa, jos nyt verrataan vaikka viime vuoteen! Ja ihan hyvä näin, ei se auringossa lojuminen hyvää tee :)

      Mut tosi kiva kuulla, että sullakin kuuri autto! Kannatti kyllä hakea se :) Hauskaa kesää myös sinne!

      Poista
  11. heippa! onks noissa verikokeissa pakko käydä? :(

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hmm.... No mä veikkaan, että niistä voi aika helpolla luistaa, tuntu ainaki ettei kovin moni niiden perään kyselly! :D Mut ehkä se on kuitenki fiksuinta, ellei sul sit oo tosi paha piikkikammo tai jotain :/

      Poista
    2. Niissä verikokeissahan käydään sen takia, että ne on tod näk määritelty pakollisiksi jo lääkkeen myyntiluvassa, koska lääke aiheuttaa joillekin todella pahoja sivuvaikutuksia - maksansa kanssa ei kannata leikkiä turhaan ja kuuria saa tod näk jatkettua tauon jälkeen, vaikka maksa-arvoissa olisikin ollut heittelyä.
      Itsellänikin oli keskipaha akne, mutta oikean puhdistusaineen ja rasvojen löytäminen auttoi. Ei toki auta kaikilla. Sattuu vaan olemaan pintakuiva iho jota pitää putsata erittäin miedolla pesuaineella ja rasvata kunnolla - ei aknen aikana käynyt mielessä, että rasvaiseen naamaan voisi auttaa rasva :). Lisäksi oma iho reagoi todella herkästi nestetasapainon kanssa - kesän mökkeily viikonloppureissuille pitää pakata väh 2l/päivä vettä mukaan(enemmänkin jos menee ihan ryyppäilyksi). Ironisesti huomasin tuon vesi homman vasta intin leireillä, missä kesähelteillä vouhotettiin nestehukasta. Mystisesti iho parani aina leireillä. Lisäksi stressitaso vaikuttaa ihoon aivan selvästi - ja aknestaan stressaaminen aiheuttaa tietynlaisen kierteen.
      Aknea tulee monesta syystä, itselläni se tuli vain väärän ihon hoidon vuoksi. Itse suhtaudun hyvin epäluuloisesti noihin yksityisiin reseptiautomaatteihin ylenmääräisen antibioottien käytön takia, mutta eipä tuo roaccutan taida aiheuttaa samanlaisia lieveilmiöitä.

      Poista
    3. Asiaa! Varmasti monilla auttais myös ihan tietynlainen ihonhoito, harmi vaan et kaikille sopii niin yksilölliset jutut :/

      Poista
  12. Heippa, vielä siis kysyn että maksoiko koko homma yht. n. 345€?! jos lääkärikäynnit 175 euroa, verikokeet 70 euroa ja lääkkeet 100e! huhhuh! ainiin ja kauan sun kuuri kesti?

    Kiitos muuten että vastasit mun meiliin minkä lähetin aiheeseen liittyen! :) Varasin huomiseks ajan samasta paikasta mut eri lääkärille, jänskättää mitä se sanoo asiasta!

    terkuin
    Riina

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siis joo, tulihan se maksamaan ihan sikana! En oo ihan satavarma ihan tarkoista summista, mutta jotain tuon suuntaista :s

      Mun kuuri kesti tosiaan puolisen vuotta :) Hei infoile sitte, että saitko kuurin! Tsemppiä :))

      Poista
    2. noniin heti tulin raportoimaan että lääkäri katto munkin otsaa jollain suurennuspeilillä 2 sec ja näpsytteli heti kuurin! sain 20mg päivässä 100 tabl jonka jälkeen kuulemma uudestaan vastaanotolle jossa (kai?) uus 100 tabun kuuri.. mullakin oli hirvee palopuhe valmiina mut tätä herra mega-proffaa ei voinu vähempää kiinnostaa ja olin jo ulkona vastaanotolta max 5 min päästä! mut anyway sain sen mitä tulin hakemaan :)kiitos kun oot jaksanut vastailla näihin mun kaikkiin "tarkentaviin" viesteihin :)

      t.Riina

      Poista
    3. Hei jee, hyvä juttu!! Mulla meni ihan samalla lailla se käynti :D Nyt vaan tsemppiä kuurin kanssa, kysele ihmeessä lisää jos tulee jotain mieleen :))

      Poista
  13. Moro, 17v poika olen ja alotin isotretinoin actaviksen(eli roa??) 2 päivää sitten ja kiinnostaisi tietää, milloin pahenemisvaihe alkoi/ loppui sinulla? Milloin alkoi näkyä selvää parannusta? Kiitos, todella hyvä blogi! Pelotti vähän aloittaa tuo kun niistä haitoista on niin paljon puhetta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi! Mitä meinaat pahenemisvaiheella? Mulla ei tullu sellasta, että naama ois täyttyny finneistä jne, kuivuminen alkoi ehkä jossain vähän alle kuukauden kohdilla..? About 2 kk kohdalla näkyi jo selvää parannusta :) Tsemppiä kuurin kanssa!

      Poista
    2. Onpa mukava ku tuli vastauskin vielä! Paras blogi kyllä, ja kiitos paljon tiedoista! :D Kiitos! :))

      Poista
  14. Kiitos tästä postauksesta! :) Mulla akne alko jo melko nuorena. Jossain välissä luulin sen kokonaan parantuneen, mutta se tuli yllättäen vuoden päästä takaisin. Kävin yhdellä ihotautilääkärillä joka määräs antibiootteja sekä clindoxyl rasvaa. Voin kyllä sanoa, että turhaa oli sekin. Auttoi hetken, mutta jo kaksi viikkoa kuurin jälkeen akne tuli takaisin. Nyt kävin hakemassa tuon roaccutan kuurin. Toivottavasti auttaa. OLen jo ahkerasti rasvaillut huulia ja laittanut tippoja silmiin (apteekissa neuvottiin ennaltaehkäisemään kuivumista). Toivottavasti nyt vihdoin pääsisin tästä aknesta eroon.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oon kuullu useita samankaltasia tarinoita ku tää sun, sen takia ite meninki melkeenpä "ensitöikseni" hakemaan sen kuurin... Joskus mikään muu ei vaan auta, eli täytyy ryhtyä kunnon toimiin! Mä kyllä todella uskon, että nyt pääset vihdoin aknesta eroon, on se kuuri sen verran tehokas :) Paljon tsemppiä sinne!

      Poista
  15. Moi!

    Itse alotin just kans roaccutan- kuurin (toista kertaa, ekasta ei parantunu iho täysin vaikka ei ollut silloin kuin keskivaikea akne ja nyt lievä), ja googlen kautta löysin sun blogin :)

    Tuli vaan mieleen et söitkö sitä roaa vai rinnakkaisvalmistetta? Mulle ainakin lääkäri sanoi et ei saa vaihtaa siihen rinnakkaisvalmisteeseen, sitä pitäs kuulemma syödä pitempään jopa 9 kk kun ei ole niin tehokas, imeytymisessä jotaine eroa aitoon roaan..

    Ja niitä maksuista, mulla maksoi vajaan 120 e lääkärikäynti, jotain 100 e verikokeet (jotka pitää ottaa joka kuukausi), lääkkeet noin 100 e/kk, ja sitten vielä pesuaineita ja voiteita mitä lääkäri suositteli mutta ne ei ollut kovin kalliita, varmaan yht. jotain 30 e. Eli kyllä tälle kuurille hintaa tulee mutta täytyy vain miettiä onko sen arvoista :) mun kohdalla on!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Söin tosiaan tota kuvassa näkyvää Actavista ja sit yhessä vaiheessa Orifarmia, niillä ei oo kuulemma mitään eroa ni ei oo väliä jos vaihtelee se merkki välissä :)

      Ja oli kyllä ihan hintansa arvoinen toi kuuri! Harmi, että joudut syömään jo toisen :(

      Poista
  16. Moikka tosi kiva et sul on kuuri toiminu, ajattelin myös aloittaa kuurin jos s auttais muaki.. osaatko sanoo/muistko paheniko sun ihon kunto alussa tosi pahaks et naama alko kukkii oikee kunnol ja kaun kesti et alko näkyy jotain tuloksii ? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itelläni ei tullu mitään pahaa kukkimista, alkuun iho käyttäyty ehkä vaan vähän eriskummallisesti :D Kuivuminen alkoi n. 3 viikon kohdalla ja varmaan 2 kk päästä alottamisesta tilanne oli jo huomattavasti parempi kuin aluksi :) Kannattaa kyllä kuuri hankkia, jos vaan tunnet sen tarvitsevasi!

      Poista
  17. Heippamoi! Ajattelin nyt kirjoittaa kaikille pienen vinkin, miten selviää hienosti yli ihon kuivumisen Roaccutan kuurin aikana! :) Kaksi kertaa olen kuurin joutunut valitettavasti syömään, mutta eiköhän ongelma ole nyt vihdoin selätetty. :)
    Ihoni kuivui molemmilla kerroilla todella paljon - tuntuu että toisella kerralla ehkä vielä vähän enemmänkin. Lisäksi huuleni olivat todella kipeät rohtumisesta.
    Toisen kuurin aikana keksin kuitenkin oivan ratkaisun ihon rasvaamiseen. Kylmäpuristettu kookosöljy. Itse esimerkiksi käytin (ja käytän edelleen) COCOVIn tuotetta. Se toimii myös hellävaraiseen meikinpoistoon. Ja iho - ihan oikeesti huhhuh: aivan kuin vauvan pylly!!
    Ihon hoitoon cocovia voi käyttää suoraan kuivalle iholle. Kookosöljyä voi ottaa purkista vajaan teelusikallisen ja sillä hieroa kasvot puhtaaksi meikeistä. Sitten ihon voi pestä ja pyyhkiä vanulapuilla. Jos ei pidä öljyisestä tunteesta, voi vielä huuhtaista kasvot jollain hellävaraisella kasvojenpuhdistusaineella ennen vanulappujen käyttöä. Itse ainakin teen niin. Lisäksi tavallisen kasvovoiteen lisäksi hieron kasvoilleni noin herneen verran öljyä lisäkosteuttamaan ihoa. LOISTAVAA TAVARAA!:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oon itse asiassa ollu jo pitkään kiinnostunut tosta kookosöljystä! Tosi kiva kuulla, että sulle on toiminut :) Toivottavasti monet lukee tän ni saa apua siihen kamalaan kuivumiseen :)

      Poista
  18. Heissan, mulle on nyt varattu aika helsinkiin HYKS sairalaan pari viikkoa sitten ja sinnekkin pääsen kyllä vasta enskuussa.. En vielä tiedä minkä lääkekuurin tuun saamaan, mutta luulen että tulee olemaan tuo roaccuttan! Mulla on siis finnejä jonkin verran naamassa, rintakahessä, selässä. Ei ole yhtään kivaa! :( Oon taistellu jo finnien kanssa monta vuotta ja nyt päätin että on pakko saada jokin todella hyvä lääke. Olen siis nyt 17v. Oon joskus syöny jonkun kuurin kaksi kertaa se auttoi jonkin verran mutta ei todellakaa tarpeeksi! Mä kyllä kävin ihan noissa verikokeissa terveysasemalla joten ei maksanu yhtään mitään mutta nyt kun menen tonne HYKS lääkäriin niin se tulee maksamaan mutta ei paljoa onneksi! Mulla on myös aika huono itsetunto finnien takia, siksi jopa muokkailen kuvia todella paljon että ei näy finnin finniä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sun tilanne kuulostaa kyllä tosi tutulta, ikävää! :( Mä toivon, että saat ton Roccutanin, koska oon niin monelta kuullut, ettei muu ole auttanut! Tolla saisit oikeesti homman hoidettua ja vielä ku oot noin nuori ni sulle ei ehdi edes tulla niin pahoja arpia kasvoihin, mikä olis tosi hyvä... Se voi tietty olla, että se lääkäri siellä käskee sut odottamaan vielä pari vuotta ennen Roaccutania, koska oot vielä "teini-iässä" tavallaan :/ Mut toivotaan parasta, tsemppiä ihan hirveesti! <3 Tiedän miltä tuntuu, kun on ihan surkea itsetunto huonon ihon takia... Kaikki varmasti kääntyy parhain päin!

      Poista
  19. Hei. Olen arponut pitkään aloittaisinko roaccutania, lääkäri sitä suositteli minulle syyskuun lopussa mutta en silloin vielä kuitenkaan aloittanut sitä, vaikka syksy tietysti olisi parasta aikaa pimeyden takia roan syömiseen. Nyt mietinkin, että uskallanko tässä kohtaa alottaa sitä ku kai ainakin se 4 kk pitäisi syödä ja sitten on jo kevätaurinko aika voimakasta ja iho kuurin seuraukena ohut. Kuinka kauan sinulla kesti, että iho paulautui normaaliksi? Tai jäikö se kuivemmaksi kuin ennen kuuria?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä söin sen kuurin tosiaan talven yli ja keväällä kyllä huomas, että iho on ohut! Koko kesän sitä tavallaan kesti, nyt tuntuu, että iho on palannut normaaliksi. En ottanu kesällä melkeen ollenkaan aurinkoa tästä syystä! Eli siis oli mikä vuodenaika hyvänsä, sä joudut varmaan vähäsen enemmän suojautumaan auringolta kuurin aikana ja jälkeen. Kysy sun lääkäriltä mitä mieltä se on? Jos sä suojaudut hyvin ni en usko et on ongelmaa :) Mulla iho ei loppujen lopuks jäänyt yhtään kuivemmaks ku ennen kuuria :) (mikä on jopa vähän ärsyttävää välillä :D)

      Poista
    2. Ok, kiitos vastauksesta :).

      Poista
  20. Tosi kiva postaus tästä et miten sulla toimi toi lääke!:) Mua on vähän alkanu ihmetyttään tää että oon syöny jo kohta 3kk tätä kuuria mutta silti ei paljoa näy muutoksia :/ Mulla on kyllä lähtenyt kaikkia ns. pikkufinnit mutta näitä isompia finnejä on tullu paljon enemmän.... alkaa jo usko loppua että onko tästä kuurista yhtään mihinkään. Lääkäri kyllä sanoi mulle et harvalla akne enää tän kuurin jälkeen uusiutuu. Kuinka pitkään sulla meni siinä että finnit alkoivat häviämään kasvoilta? Ja sulla ei siis tullut minkäänlaista pahanemisvaihetta vai :o :)

    VastaaPoista
  21. Anonyymi 16.59: Älä huolehdi vielä, kyl se varmaan kohta alkaa vaikuttaa! Veikkaan, että sulla toi on vaan se pahenemisvaihe ja sähän voit kans jatkaa sitä kuuria vähän pidempään jos tarve vaatii :) Mun mielestä parannusta alko näkymään siinä kuukauden-kahden kohdalla, eikä ollut mitään erityistä pahenemisvaihetta :) Hirveen vaikee muuten muistella ku siitäki on jo yli vuosi! :D Mut yritetään, tsemppiä sinne! <3

    VastaaPoista
  22. Onneksi törmäsin linkkiin mikä johti tänne!
    Luin koko jutun kaikkine kommentteineen ja kysymyksineen. Kävin nimittäin itse tänään ihotautilääkärillä joka kirjotti mullekkin tuon kuurin ja ainakin kaksi muuta ja päälle vielä ihan hilseshampoosta vartalonpesuaineisiin yms. vaikkei mulla edes ole hilsettä. Kuulemma on tärkeetä hoitaa koko vartalon iho kuntoon. Mulla finnit ei oo ikinä vaivannu missään muualla kun naamassa, muuten se on tosi hyvä, varsinkin sillon kun oikeen panostan siitä huolehtimiseen, eli rasvaan joka kerta suihkun jälkeen. Naamassa finnejä on tavallaan ajoittain, välillä käy tosi "hyvänä", ettei ole melkein yhtään "pinnassa", siksi en itse ole koskaan kokenut sairastavani aknea, ihotautilääkäri siis toden sanoo.. Toisena päivänä niitä taas helottaa otsalla poskipäillä/poskissa ja leuan seudulla ja ne vaihtelevat aivan pienistä näppylöistä, todella kipeisiin tavallaan kystiin, jos niin voi sanoa. Monestikkaan ne eivät edes puhkea mitenkään, ovat vaan pinnassa kovina, todella kipeinä punnoittavina paiseina joita on pakko yrittää härppiä välillä, vaikkei pitäisi. Sitten ne saattavat yhtäkkiä "kadota" ja tulevatkin taas takaisin... Ei helevetti....
    Kävin pari vuotta sitten julkisenpuolen ihotautilääkärillä joka määräsi antibioottikuurin jota söin varmaan ainakin 4kk ja jotain rasvoja päälle, ne auttoivat vaan sen hetken kun niitä söin/käytin, aluksi ehkä vain pahensivat asiaa. Silloin ajattelin etten ikinä varmaan tule saamaan hyvää ihoa, nyt kun sain tuohon Roaccutaniin reseptin luettuani tämän kaiken olen varma sen aloittamisesta! Ihanaa kun on olemassa ihmisiä jotka uskaltavat puhua suoraan ja jakaa sen muiden kanssa! Kiitos-

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon ihanasta kommentista! :) Tosi hyvä, että sait vihdoin Roaccutanin - oon kuullu ite aika paljon huonoa niistä antibioottikuureista! Nyt pääset oikeesti eroon noista ongelmista, toivotaan, että kuurin jälkeen sun iho pysyy hyvässä kunnossa :) Sun iho muutenkin kuulostaa aika samalta, mitä mulla oli ennen kuuria. Nyt on pysynyt tosi hyvänä! Muista vältellä aurinkoa ja rasvaa, rasvaa ja rasvaa (varsinkin huulia ;)). Tsemppiä kuurin kanssa, hyvä siitä tulee! <3

      Poista
  23. Hei Iina, suurkiitos hyvästä postauksesta! Mä oon ollu nyt viikon roa-kuurilla ja mullakin tuntuu nousevan limaa koko ajan kurkkuun! Se on oireista ärsyttävin. Loppuiko se sulla, kun lopetit kuurin? Pliis olis kiva jos vastisit!
    Tää tunne kurkussa on niin ärsyttävä, että en tiedä mitä tehdä..
    Kiitti hyvästä ja rehdistä blogista!

    VastaaPoista
  24. Vinkkinä: Jos sinulla on sairaskuluvakuutus niin vakuutus korvaa aknen hoidosta aiheutuvat kulut (lääkärinpalkkiot, lääkkeen ja rasvat) omavastuun jälkeen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä mä Kelalta jotain sain, mutta ei tosiaan löydy ihan tota sairaskuluvakuutusta...

      Poista
  25. oon ite syöny noita n.10 kk ja n.1-2 kk jälellä ja nyt viimesen kuukauden ollu kortisooni kuurikin vielä päälle. mulla on huulet ihan jualattoman hirveen näköset ja suun ympärys myös , käytän vitalista mikä on todella tuhtia ja sitä pitää päivällä lisätä ihan kokoajan , en voi olla puoltatuntiakaan ilman :(

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Apua, 10 kuukautta! Oot kyllä ollu tosi vahva :o Toivottavasti se kuivuminen helpottaa heti kun kuuri loppuu, tsemppiä :)

      Poista
  26. Tuun nytten todella myöhään kommentoimaan. Mutt jos omistit vain 1-3 finniä, en ymmärrä miks otit sitten sen melkeenpä vahvimman akne lääkkeen, kun ei sulla semmosta kamalaa tarvetta siihe ois ollu. Itselläni selkä ja naama ihan täynnä finnejä, eikä lääkäri siltikään suostunut roacuttania antamaan...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No se oli loppupeleissä sen lääkärin päätös myöntää mulle se kuuri ja en oo kyllä katunut :) Oon ilonen, että kerralla sai hoidettua koko jutun alta pois.

      Poista
  27. Iso kiitos näistä tiedoista! Aloitan samaisen kuurin huomenna, ja pähkäillyt noita ihonhoito juttuja, mitä rasvoja yms. tulisi käyttää. Tällä hetkellä hoidan ihoa Avenen tuotteilla. Itse olen 24 vuotias nainen, ja paininut iho-ongelmien kanssa 12-13 kesäisestä asti. Antibiootti kuureja syöny ja muita jippoja kokeillut mutta mikään ei ole vienyt finnejä pois. Mulla ei kovinkaan paha akne myöskään ole, naamassa muutamia finnejä, mustapäitä paljon, ja iho epätasainen. selkä oikeastaan se pahin. Vaikuttaa itsetuntoon todella paljon, ja ketuttaa pähkäillä varsinkin näin kesä aikaan minkälaisia vaatteita voi käyttää, en mielelläni tuota selkääni esittele.. Mutta kiitos vielä kerran näistä vinkeistä, toivottavasti olet oman ihosi saanut jo kuntoon! Mukavaa kesän jatkoa! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Noniin, nyt vihdoin pääset varmasti nauttimaan hyvästä ihosta! Muista pysytellä mahdollisimman paljon pois auringosta, koska ihosi ohenee! Mutta kyllä tää kuuri suakin auttaa, onnea vaan matkaan :) Hyvää kesää myös sinulle <3

      Poista
  28. Missä yksityisellä kävit. Muistatko vielä ihotautilääkärin nimeä.? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sori että kesti vastaa! Kävin Terveystalolla, ja en muista lääkärin nimeä, joku professori se taisi olla ja vanhempi mieshenkilö :D Hyviä tietoja mulla selvästi :D

      Poista
  29. Hyvä ja tärkeä postaus :) Tässä omia kokemuksia kamppailusta aknea vastaan ja Roaccutane-kuurista http://finestprocrastination.blogspot.co.uk/2014/02/ihonhoitoa-ja-roaccutane-kuuri.html

    VastaaPoista

Kiitos kommentista ♥