maanantai 27. helmikuuta 2012

Oscareita katsellen...

Yllätysyllätys oon hereillä ja tässähän on kätevää kattoa samalla Oscar-gaalaa! Muistan joskus nuorena (vuonna 2003?) olin kovakin LOTR-fani ja valvoin urheasti läpi yön, koska halusin nähä Viggo Mortensenin "livenä" Oscareissa. En tosiaan sitten edes nähnyt kyseistä tyyppiä ja nukahtelin Jenkkien tiuhaan tulevien mainoskatkojen tahtiin. Onneks ei jääny traumat!

Tuli tässä sellanen ihana leffafiilistelyfiilis, mä tosiaan rakastan elokuvia! No kuka ei? Kuitenkin, nyt ehdolla parhaasta miespääosasta on mm. Jean Dujardin, jonka uusinta The Artist-elokuvaa en oo ees nähnyt. Anyway - tää ranskalainen komeus on ollu yhessä mun lempielokuvista...


...eli kyseessä on tietysti 99 Frangia. Dujardin on muuten elokuvassa melko oksettava hahmo, mutta silti aika jees grrr :D Tää on siis ihana, absurdi leffa, joka käsittelee mainosmaailmaa kriittisesti ja pilkaten (vähän niinku Thank You For Smoking, eli oh yes). Tää elokuva on jotenki niin karu ja ruma joissain kohdissa, ja siis ihan överiks vedetty! Sitte vielä ku mainosala kiinnostaa itteäni hirveesti, ni tää oli kyllä ihan nappi elokuva. Tää ei ollut mikään kriitikoiden ylistämä spektaakkeli, mikä selittyy mun mielestä lievällä sekavuudella ja ylivedoilla. Siltikin - ihan sikahyvä ja erikoinen leffa!

Toinen leffa, joka tähän on pakko nyt vetää mukaan, on mun ennenki hehkuttama Vicky Cristina Barcelona.


Penélope Cruz, Scarlett Johansson, Javier Bardem... Tarviiko ees enempää sanoa? Tää elokuva on kerta kaikkiaan seksikäs, inspiroiva, kiehtova... Espanja, valokuvaus, taide, himo, viini, kitara, luovuus, räiskyvät latinoluonteet... Nice! Tykkään muutenkin Woody Allenin ohjauksista hirveesti, suosittelen todellakin tsekkaamaan muutkin miehen tekeleet. Kattokaa tää ihan oikeesti, jos ette oo vielä nähneet!

Olis täysin absurdia listata tähän kaikki mun lempielokuvat, varsinki ku en ees saa niitä listaksi, vaikka kuinka yrittäisin. Tässä vielä kuitenkin yks hulvaton uutuus, joka pyörii tälläkin hetkellä elokuvateattereissa:


Carnage on oikeesti huvittava leffa, mua hymyilyttää ku vaan ajattelen sitä. Tää ei oo ees sellanen HA HA HAAAAA-elokuva, vaan sellanen oikeesti hyvä. Mä en muutenkaan melkeen ikinä naura leffoissa tai sarjoissa, vaikka kuinka pitäisin niitä hauskoina. Saatan silti nauraa esim. Frendeissä aina sille samalle, yhelle kohalle jossain jaksossa (unagi) :D Mua ärsyttää ku ihmiset sanoo "ei se ees ollu hauska leffa, en nauranu kertaakaa". Mitä se merkitsee? Mun päässä liikkuu naurukohdissa tyyliin "toi oli aika hauska ja ovela juttu"! No joo, kukin tavallaan, ja tosiaan varmasti jotkut ettii leffasta nimenomaan sitä, että pääsee nauramaan!

Kuitenkin, Carnage lunasti onneksi odotukset, ite olin nimittäin heti tästä kuultuani ihan innoissani! Tiesin juonen luettuani, että tää on my kinda movie. Elokuvahan on tosiaan pelkästään yksi kohtaus, joka kuvaa kahden pariskunnan sivistynyttä tapaamista - toisen pariskunnan poika on siis lyönyt toisen poikaa kepillä. Tilanne tosiaan kärjistyy elokuvan edetessä ei-niin-sivistyneeksi :D Elokuvassa on tosiaan vain neljä upeaa näyttelijää, eikä muita todellakaan tarvitakaan. Oisin jaksanu katella tätä leffaa vielä pidempänäkin versiona! Ihan loistavaa.

Kysyisin teijän lempielokuvaa, mutta inhoon ite ku sitä kysytään :D Eli suositelkaas mulle elokuvaa, joka mun on vaan pakko nähdä!

10 kommenttia:

  1. Haha listasit tähän mun kaikki inhokit :D Ja Woody Allen? Jaiks :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eikä, oikeesti? :D Nooo ehkä me tykätään vaan tosi erilaisista jutuista, ymmärrän kyl hyvin miks joku ei tykkäis Woody Allenista yhtään! :D

      Poista
    2. Ootko esimerkiks nähnyt Allenin You will meet a tall dark stranger? Erehdyksissäni katsoin kyseisen pätkän ja koko leffan ajan odotin, että millon se oikeesti alkaa :D Jäääätävää :D Muttaa, oon muutenkin aika valikoiva leffojen suhteen :)

      Poista
    3. En oo vielä mut todellakin aikeissa katsoa! Hehe :D Iteki oon no, valikoiva leffojen suhteen, meillä menee siis selvästi vaan ihan ristiin nää mieltymykset! :D

      Poista
  2. haha "ei se ees ollu hauska leffa, en nauranu kertaakaa", tiiän kenelt lainasit ton lauseen :D
    t:laura

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hhaahah :D Nooo aika moni sanoo kyl noin....

      Poista
  3. Jos et ole vielä nähnyt Gran Torinoa, kannattaa katsastaa. :-) ja muutamat mun lempparileffat on A Love Song for Bobby Long (Scarlett Johansson, <3) ja Down in the Valley (Edward Norton, <3). Molemmat niistäkin mun mielestä katsomisen arvoisia, useammankin kerran!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itse asiassa oon nähny Gran Torinon ja MUISTAAKSENI tykkäsin kovasti, taisin myös itkee siinä....? Täytyy kyl kattoo se uudestaan, katoin sen tosiaan joku sata vuotta sitte! Rakastan Scarlett Johanssonia joten aion ehdottomasti kattoa ton suosittelemas leffan, Nortoninki oon nähny vaan tosi hyvissä leffoissa (Fight Club, Rounders)!! Meil käy duunis muuten yks IHAN Edward Nortonin näkönen asiakas! :D

      Poista
  4. Moikka!

    Kiinnostaisiko sua kosmetiikan inci-listat, hyvikset ja pahikset? Olen tehnyt pienimuotoisen työn kosmetiikan kemiasta, silloin kun biotekniikkaa opiskelin. On pitäny monta kertaa laittaa blogi pystyyn, mut en tiiä kiinnostaisko ketään :)
    t. L

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä todellakin kiinnostais, olis kyllä ehdottomasti mielenkiintoista lukea :) Ja laita oikeesti ihmeessä blogi pystyyn, uskon todellakin, että ihmisiä kiinnostaa! Muista linkittää myös tänne, jos teet sen ;)

      Poista

Kiitos kommentista ♥