maanantai 6. helmikuuta 2012

Absoluuttinen totuus?

Yritän jotakuinki pitää jonkinnäköstä listaa päässäni siitä, mitä aineita haluan/en halua kosmetiikkapurkkieni INCI-listoilta löytyvän. En oo tosiaankaan minkää INCI-tietäjä tai asiantuntija, mutta kyllä mä ne perusjutut siitä osaan kattoa.

Mähän kerroin joku aika sitten ostaneeni sitä Bio-Oilia arpien häivyttämiseen kasvoissa. No, mähän sain öljyn käytön aikana pari aika pahaa finniä kasvoihini, ja yhdistin ne suoraan siihen tuotteeseen, varsinkin nähtyäni mineraaliöljyn keikkuvan kyseisen tuotteen INCI-listan etunenässä! Itelläni on ainakin mineraaliöljystä sellanen käsitys, että se suojaa ihoa. Tietääkseni mineraaliöjy muodostaa jonkinnäköisen kalvon iholle, jolloin ihohuokoset myöskin tukkeutuvat helposti.

Mä ihmettelin kuitenkin tätä Iltalehdestä bongaamaani "faktaa":


Pätkä on siis Iltalehden nettisivuilta, ja tämä kyseinen juttu löytyi itse lehdestäkin. Artikkelissa oli siis kyse kosmetiikan "turhista lupauksista", eli tuotteiden turhista ominaisuuksista, joilla mainostajat myyvät tuotetta. Käsittelyyn joutuivat tosiaan silikonit, parabeenit sekä mineraaliöljyt + esim. käsitteet hypoallergisuudesta ja "puhtaasta" kosmetiikasta.

Jotenkin mä ihmettelin tätä juttua - mun mielestä on aika tärkeetä mainita tuotteessa selkeästi, jos se on esim. silikoniton tai mineraaliöjytön. Esim. vaikka silikonit ovat harmittomia, niin joku saattaa kärsiä vaikka kuivasta päänahasta, koska shampoossa on silikoneja. Tässä tapauksessa kyseinen henkilö luultavasti haluaa silikonittoman shampoon, ja mun mielestä olis ihan reilua, jos se tieto tuotteen sisällöstä näkyis selkokielellä kuluttajille, jotka ei tiedä mistään INCI-höpinöistä hölkäsen pöläystä. Tai jos MÄ oon huomannut mineraaliöljyt tukkivan MUN ihohuokosia, niin en esim. halua siihen pohjautuvaa yövoidetta, kiitos! Eli toisin sanoen kosmetiikkapurkeissa vois olla typistetty, todenmukainen, selkeä lista ainesosista, joista tuote muodostuu ja joihin teho perustuu. Ja jonka joka ikinen tosiaan ymmärtää! Se on aika kova hommia oppia ne ainesosat niin, että sieltä löytää sen karttamansa ainesosan, jos sillä on joku hämäävä paraffinum liquidum nimenä siellä. Eräissä tuotteissa olen törmännyt asialliseen INCIn purkamiseen, terkkuja Soap & Glory!

Lisättäköön tähän väliin, että toivon todella kauneudenhoitoalan perustutkintoon sisältyvän tarpeeksi ainesosalistojen opiskelua. Liian usein olen törmännyt kosmetiikkamyyjään, joka ei ole tajunnut niistä oikeastaan mitään. Se ei saa olla mahdollista! Maailma tarvitsee kauneudenhoitoalan ammattilaisia, kuluttajat tietävät liian vähän ostamistaan tuotteista.

Muutenkin - nää faktat eri ainesosista ei oikeen vaikuta olevan mitään faktoja, jokaisessa lähteessä on nimittäin eri tietoa esimerkiksi tästä kuuluisasta mineraaliöljystä! Siis ihan oikeesti! Mulla kestäis varmaan viikon ottaa huomioon kaikki lähteet, mutta nyt näyttäis siltä, että useat suomalaiset lähteen uskovat mineraaliöljyn pahuuteen - jopa vaarallisuuteen (syöpäriski). Englanninkielisissä lähteissä öljyä povataan harmittomaksi (mm. Paula Begoun sanoo ainetta täysin harmittomaksi). Mihin siis uskoa? Mä en oikeesti tiedä. Eks joku kemisti oo muka ikinä tutkinut näitäkään juttuja kunnolla? Vai meneeks tää nyt puolien ottamiseks (Haavisto-Niinistö-syndrooma) vai hä?

Valaiskaa siis tyhmää, onks multa mennyt nyt jotain pahasti ohi? Ja muuten voiko postaus ankeemmalta enää näyttää, yks kuva ja siinäkin tekstiä :D Huoh! Edit: Ja on muuten hiukan epäjohdonmukainen. Oikeesti yrittäkää kestää :D

7 kommenttia:

  1. Jep !! Oon itekkin nyt ruvennut katsomaan noita inci listoja ja oon vähän järkyttynyt mitä kaikkia noista perus rasvoistakin löytyy. Ja musta se on tyhmää kun tuotteissa ei lue että 'sisältää allergisioivia aineita' vaan inci listaa itse selvittämällä löytää että siellä on niitä aineita.

    Täysin samaa mieltä että enemmän inci tietämystä kauneudenhoitoalalle, nyt on meinaan aika mitätön määrä mitä koulussa ainakin meillä käydään.

    YKS PYYNTÖ vielä, haluaisitko linkittää jotain inci sivustoja kun kiinnostais kovasti ja itse oon ettinyt tietoa mutta en oo kauheesti löytäny vielä ja jos sä tiedät enemmän jotain sivustoja! =)
    toivottavasti ei oo kauheeta vaivaa tästä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on kyllä hyvä, että löytyy omaa kiinnostusta aiheeseen - varsinkin kun noissa kouluissa kuulostais aika mitätön määrä tota opetusta ton suhteen olevan! Yleensä ite selvitän jotain INCI-juttuja silleen, että isken googleen vaikka "talc cosmetics" ja sieltä tulee kyllä selitystä jos jonkinmoista (tässä tapauksessa etsisin siis talkin merkitystä kosmetiikassa :D).

      Hyviä sivuja on esim. http://www.incihaku.fi/ (varmaan tiiät kyllä ton) ja http://www.cosmeticscop.com/cosmetic-ingredient-dictionary/A.aspx (kivat noi hymiöt :D). Mut paljon kans löytyy kun vaan googlailee jonkun ainesosan, joka mietityttää! Toivottavasti tästä oli hyötyä :)

      Poista
  2. Ku olin viel kosmetologikoulussa niin me sitten opiskeltiin noita INCI-listoja ja luokkalainen oli sitten tuonut cocos vartalovoiteen. Tutkittiin sitten purnukan listaa vähän tarkemmin, niin tuotteessa ei ollu edes ollenkaan cocosta :D

    VastaaPoista
  3. hei kun sä olet tällainen kosmetiikka-spesialisti, niin haluaisin esittää yhden toiveen! olisitko voinut tehdä garnierin bb-voiteesta (http://www.garnier.fi/_fi/_fi/our_products/range.aspx?tpcode=OUR_PRODUCTS^PRD_SKINCARE^BB_CREAM^BB_CREAM_HOME) postauksen, kertoa käyttökokemuksia jne? siis mikäli olet millään lailla kiinnostunut ko tuotteesta :D ei nyt mun takia tarttee sitä alkaa testailemaan hahaa. oon vähän utelias tota kohtaan, mutta en vielä ihan täysin vakuuttunut! pelkään, että se saan ihon tosi kiiltäväksi/oranssiks...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha spesialisti XD Joo mutta kyllä todellaki voisin! Itse asiassa ostin sen just tänään, olin jo aatellu ostaa aikasemmin mut eipä ollu rahaa..:D Eli väsään jonku arvostelun pian ;)

      Poista

Kiitos kommentista ♥