perjantai 23. syyskuuta 2011

Bloggaan, olen siis narsisti*?

HUOM. kello on nyt n. puol 6 aamulla (en oo siis heränny unilta, oon menossa nukkumaan), ja sain hirveen inspiraation kirjottaa tästä aiheesta nyt just tällä sekuntilla Demin keskustelupalstoilla pyöriessäni (sanokaa pliis et teki luette niitä joskus?). Joten jos mun ajatus on katkeillu tekstissä jotenki ihan hullusti tai tässä tekstissä ei oo mitään perää eikä järkeä, ni sanokaa vaan.


Demi.fi-keskustelupalstalta poimittua (sanokaa jos näin ei saa tehdä ni poistan nää sitaatit :)):


"Tän ketjun alkuperäisaiheeseen liittyen: en käsitä miksi kaikki suosituimmat blogit käsittelee tavaroita ja ostamista? Ja miks ketään kiinnostaa kenenkään laukun sisältö??? "Joo mul on laukus avaimet puhelin bussikortti ja nenäliinoja :---) xoxo" :D"


"Muistan erään postauksen, missä juurikin tämä feimibloggaaja oli ottanut kuvan Trendi-lehdestä, irtokarkkipussista ja teekupista. Tekstinä oli vain jotakin "Ostin uusimman Trendi-lehden ja mun lempi irtokarkkeja. Nyt luen sitä ja mussutan mässyjä ja juon teetä. Ei muuta moi.""


"Ihan mitä bloggaajat sanovatkaan, on blogi aina oman egon jatke, enemmän tai vähemmmän."


kuva weheartit

Tavallaan mä mietin, että niinpä. Tavallaan taas oon eri mieltä. Puhuttiin blogeista yks päivä ja mun kaveri kysy multa: "Miks jotain muka kiinnostaa jonku tuntemattoman ihmisen elämä?" Jaa-a...

Ite "bloggarina" mulle tulee välillä postausta tehdessä tosi sellanen itsekeskeinen olo, just sellanen että ketähän tääki tieto nyt hyödytti. Välillä jotkut bloggaajat kyselevät postaustensa lopussa lukijoilta mielipiteitä ja kantoja käsiteltyyn asiaan, ja ennen kuin alotin oman blogin, se vaikutti mun mielestä pelkältä kommenttien kalastelulta. Nykyään mä tiedän, että bloggari haluaa oikeastikin "keskustella" yleisönsä kanssa, eikä loistaa yksin parrasvaloissa. Siltä musta ainakin tuntuu ja toivoisin, että kaikki lukijat vois olla jotenkin osana tätä hommaa!


kuva wikipedia

Mä voin nimittäin ihan rehellisesti sanoa, etten kirjota blogia "vaan itelleni", niinku monet väittää tekevänsä. Kirjotan tätä aika pitkälti niille ketkä ikinä jaksaakaan lukea, ja tähtään siihen, että joku hyötyy tästä (varsinkin nykyään). Edes vähän jotain, vaikka vanhoja postauksia selatessa. :) Sen takia musta tuntuu välillä tyhmältä kertoa esim. että tänään söin aamiaiseks poppareita ja menin töihin. Mieluummin jauhan vaikka sitte uutuusshampoista tai vaikka elokuvista, joista joku samanhenkinen voi löytää jotain uutta tai inspiroivaa. Meneeks tää nyt ihan sekavaks?


kuva weheartit

Oon vaan pohtinu tosiaan sitä, että onko bloggareiden tosi narsistista uskoa, että kaikkia varmaan kiinnosti ihan sairaasti mitä mä tein tänään? Musta välillä tuntuu, että jotkut, no, "suuremmat" bloggaajat pääsevät tosi helpolla erilaisten postausten kanssa, jos ei oikeasti tarvitse muuta kuin kuvata vaikkapa lounaaksi syöty kanasalaatti. Teksteihinkään ei tarvitse kauheesti panostaa, jos on jo ansainnu sen paikkansa siellä blogitaivaalla. Ja onhan se nyt loogista, sillä nämä bloggarit ovat aika lailla jo julkisuuden henkilöitä, joten totta kai ihmisiä kiinnostaa, mitä he puuhaavat! Sitä vaan, että omasta arkielämästä kertominen tuntuu harvinaisen typerältä :D Onneksi tällasta "turhan jauhamista" ei nyt ihan kamalasti tapahdu mun mielestä, kyllä hyviä ja hyödyllisiä blogeja on tuhansia jo pelkästään Suomessa!


Ite luen blogeja just ehkä oppiakseni jotain uutta, oli se sitte näkökulmia, pukeutumista tai kauneudenhoitoa. Toisaalta osa blogeista, joita luen, kertoo aika raadollisesti vain kirjoittajan elämästä, ja kyllä sekin jaksaa kiinnostaa. Kai se on kiva udella suhdesotkuja tai lukea elämästä, joka eroaa paljon omasta. Kai se on vähän kuin "tuntisi" tämän henkilön, niinku kaverin, vähän yksipuolisempi suhde kyllä :D


Miksi te luette blogeja ja mitä odotatte niiltä? Ottakaa kantaa jos kukaan nyt tajus yhtään mitään tästä :D Nii ja tän postauksen tarkotus ei ollu todistella mitään, vaan virittää keskustelua ja mielipiteitä tästä aiheesta, joka mua on mietityttäny usein näin blogien yleistyessä!


*Narsismi tarkoittaa itserakkautta, -ihailua ja viettienergian kohdistumista omaan itseen.


P.S. MENEE HERMOT NOIHIN IHME ISOIHIN VÄLEIHIN MITÄ BLOGGER TEKEE MUN TEKSTIIN! Korjaan sen myöhemmin, siihen menessä, yrittäkää kestää. Osaako joku muuten sanoa, mistä johtuu?

11 kommenttia:

  1. Mulla ei varmaan ole sitten omaa elämää, koska oikeasti luen niin paljon blogeja.. välillä on vaan hauska seurata jonkun toisen elämää niin tiiviisti.. :D Ja itselleni blogi on ikään kuin "päiväkirja" mutta hieman avoimempi sellainen, joten siksi sinne saattaa joskus tulla just niitä dorkia "tältä mun salaatti näytti tänään" mutta sitten taas toisaalta, juuri ne postaukset on kaikista kiinnostavampia missä eritellään paljon päivän tekemisiä kuvien kera.. mutta ei kyllä päde kaikkiin blogeihin.. esim riippuu täysin bloggaajasta jaksanko lukea kaikki "kysymyspostauksen" vastaukset - luen ne vain jos bloggaaja on muutenkin kiinnostava persoona.. mutta niin, en tiedä. Ei näitä blogeja mun mielestä kannata ottaa kovin vakavasti :D

    VastaaPoista
  2. Ja tosi moni "suosittu" bloggaja varmaan laittaa kuvan yhdestä omenasta ja kahvikupista että päivitystahti pysyy.. esim. blogilistalla blogi päivittyy kaksi kertaa päivässä = suosio taattu!

    VastaaPoista
  3. Mä oon saanu blogeista paljon ideoita ja inspiraatiota. Ei mua kiinnosta mitä kukin on päivän aikana tehnyt, vaan enemmänkin kiinnitän huomiota meikkeihin, meikkaustyyliin, hiuksiin, kauneudenhoitoon, vaatteisiin, kenkiin,... Oon esimerkiks löytäny blogien kautta monta luottotuotetta omaan meikkipussiini, ihonhoitotuotteisiini ja vaatekaappiini. Blogeista kun saa rehellisemmän kuvan ja arvostelun tuotteista kuin esimerkiksi mainoksista. Ja bloggaajat on tavallisia personallisia tallaajia, joka omalta osaltaan myös kiehtoo :) Toinen asia, jonka takia luen blogeja on se, että tykkään myös itse auttaa muita ihmisiä ja antaa vinkkejä. Ja on ollut mukava huomata, miten jotkut ovat kokeneet vinkkini hyödyllisiksi.

    VastaaPoista
  4. oon samaa mieltä ylläolevan anon kanssa :) itsekin luen blogeja lähinnä sen takia,että saisin jotain inspiraatiota omaan arkipäiväiseen tyyliin :) Ja oon myös saanu blogien kautta paljon hyödyllisiä vinkkejä esim.ihonhoitotuotteista jne.

    Minusta on hyvä,että poikkeat valtavirrasta,etkä esim.kerro mitä tänään olet syönyt :D Tykkään sun blogista paljon :)

    VastaaPoista
  5. Miten sun rytmit on noin sekasin? :D Yritä joskus herätä väkisin vaikka seittemältä ja sitten nukkumaan yhdentoista maissa maissa :)

    VastaaPoista
  6. Mirette: Se on kyllä ihan totta että kirjoittaja vaikuttaa paljon siihen, mitä ylipäätään jaksaa blogeista lukea :D Just esim. nää kysymyspostaukset tai päivä kuvina-systeemit. Sellanen pakkopäivittäminen on kyllä jotenki ihan turhaa mun mielestä, ja aina miettii sillee että onkohan oikee motiivi kirjottaa blogia sellanen suosion hakeminen... :S mutta joo, hyviä pointteja!!

    Anonyymi: Mä oon kyllä todella samoilla linjoilla sun kanssa tossa asiassa :) Ja tosi kiva kuulla, että autat itekin kysyvää, siitä on ainaki ollu mulle usein suuri apu kun lukijat vinkkailee jotain juttuja :)

    Anonyymi: Tosi kiva kuulla jos tykkäät blogista! :) Ite oon ihan samaa mieltä sun kanssa, eli blogeista just inspiroidutaan! Itekki oon saanu paljon uutta tietoa kaikesta blogien avulla :)

    Anonyymi: No sanopa se...:D Mun duunit alkaa yleensä vasta kolmelta iltapäivällä, ja oon yöihminen henkeen ja vereen, ni siinä se yhtälö onki jo valmiina :D Eli herään vasta sit ku täytyy alkaa valmistautuu töihin ja elän sit iltasin, paitsi jos on vapaapäivä :) Käy tää näinki, ainaki jonkin aikaa ku ei opiskele :D

    VastaaPoista
  7. Mäkin luen blogeja lähinnä niitten kuvien takia. Monesti ne teksti/mielipide/vuodatus postaukset jää lukematta, mut sen sijaan ne kuvat just omenasta jne on kaikkein mielenkiintosimpia :D
    Musta on hauska seurata miten muut elää ja mitä ne syö, varsinki sellasia jotka on samassa elämäntilanteessa (niin kuin esim sä:)). Ja on hauska seurata monia tyyliltään erilaisia bloggaajia koska kaikilta voi poimia jotain pikku vinkkejä esim omaan pukeutumiseen:) eli kaikki teekuppi jne kuvat on tervetulleita

    VastaaPoista
  8. Tossa tuli kyll paljon hyviä pointteja :) Onhan se mielenkiintosta seurata toisten (varsinki just samassa tilanteessa olevien) elämää, ja just saa paljon vinkkejä mistä millonki :) Mä alanki nyt sitte nappailee teekuppikuvia, kerta niitäki toivotaan ;)) hihhi

    VastaaPoista
  9. "Bloggaan-olen siis olemassa"

    Tuntuu vähän siltä, että jotkut nykyään ajattelee vaan näin. Kyllä mä bloggaan pääasiassa itseni takia koska se on mulle terapeuttista, mut niinku sanoit, ei kukaa voi pistää pelkästään sen piikkiin, tottakai sitä aina kuitenki tavallaan kirjottaa jollekkin. Mul tulee ihan hirvein usein sellanen tunne "oikeessa elämässä" kun ihmiset puhuu mun blogista, että mun tarttee kauheesti selitellä ja puolustella itteeni. Ei mulla se oletusarvo todellakaa ole se että ketään oikeasti kiinnostais mun elämä. Tai siis mua ei kiinnosta kiinnostaako ketään, mutta monet tuntuu ajattelevan et kaikki ketkä bloggaa on narsisteja joita just kiinnostaa. Äh sekavaa! :D Kaikki kuitenki hakee eri blogeista niin eri juttuja, että lopulta se on ihan sama mistä kukin kirjottaa. Joku kattoo pelkät kuvat, joku lukee sanatarkasti tekstit jne...

    VastaaPoista
  10. ...btw tosi hyvä postaus :) ! antaa miettimisen aihetta

    VastaaPoista
  11. Tajuun kyllä ihan täysin noi pointit tossa! Mulla tulee myös välillä sellanen hirvee selittelyn tarve, jos joku täräyttää "miks sä pidät ylipäätään blogii?" ööö... Se just kun lukijoitaki on joka lähtöön niinku sanoit, eli aina JOTAIN kiinnostaa :)

    VastaaPoista

Kiitos kommentista ♥